tisdag 29 mars 2011

Bilder från Thailand.

En annan dag var jag på Chao Fa Talad Sod, dvs Chao Fa-marknaden som var en nattmarknad. Det fanns en hel del sådana som var öppna på kvällarna, jag antar på grund av värmen på dagen. Men även att det var typ underhållning för lokalbefolkningen. Gå ut och äta. På marknad. Klockrent och underbart att få uppleva. Alla bara gick runt med små påsar eller plasttallrikar eller andra varianter av kärl. Man fick typ en liten portion av något för småpengar. Men jag ville inte ha mycket av något då jag skulle bli mätt efter tredje ståndet utan jag höll mig till att smaka på allt. Vänliga som alla var ville ingen ha betalt trots att jag insisterade.


Det här var typ för ungdomarna. Damned americans!


Här snackade jag med en kille som kunde lite mer engelska. Han höll på och stekte takoyaki som är japanska bollar fyllda med bläckfisk och räkor mm. Man snurrar runt dem i det här speciella stekbordet tills de har blivit frasiga och toppar dem sen med majonnäs och bonitoflingor.  Han förklarade att en äldre kvinna aldrig skulle köpa något sånt här utan det var ungdomarna som gällde då modet i Thailand för unga ofta var inspirerat från Japan.


Här fick jag en kinesisk gryta med fläsk, bläckfisk och räkor. Den serverades på ångade risnudlar och toppades med vinäger, socker, krispig svål och sticklök.


"Grass-jelly". Stor jävla klump av gelé som man typ drack eller nåt. Vågade inte smaka då det såg för läskigt ut. 


Fried fishballs. Enorm wok med varm olja. Bollarna består av fiskfärs och något slags mjöl. Man doppade dem i sweet chili.  


Samma med ångade fiskbollar. Jag älskar korianderrötterna som ligger för smaken skull. Korianderrötter äger.


Några andra gelégrejer jag inte vågade mig på. Inte tillagade grejer var typ lite för riskabla att äta och då jag antog att det inte skulle vara en smaksensation direkt så vågade jag inte helt enkelt. 


Pressat sockerrör som silades till dryck. De tappade upp saften i colaflaskor och satte på en kapsyl. Sen om någon ville så fyllde de en lite påse med is och ett sugrör innan saften hälldes i. Enkelt :)



"Why you take picture when I fry Tod Man Pla? You want hot oil in face? HUH?"
Nej, alla var överdrivet vänliga.



Här var jag tvungen att kolla in det skickliga handarbetet av två tanter. De stod på varsin sida om den här stekhällen. Ena snurrade på lite smet så att det blev små tunna pannkakor typ. Sen hade hon på lite marängsmet, riven kokos och riven torkad söt äggula (det måste alltid vara något fuffens med asiatiskt snask). Sen hjälpes de åt att vika ihop och lägga över dem för att stelna. De frågade om jag ville ha iom att jag stod och stalkade dem men jag hade något med den där äggulan som jag inte riktigt var helt hundra med. Efter att de typ trugat som om de vore grektanter så tog jag en och det var så jävla gott! Krispigt yttre och marängmums i mitten. Jag blev ägd :)

Efter att ha snurrat runt på marknaden som var enorm (fanns även kläder och allt annat tjafs) så började jag få ont i huvudet. Mycket berodde på att jag var tvungen att ha huvudet framåtlutat hela tiden pga presenningar som agerade regnskydd. Typ i min ögonhöjd. Över hela marknaden. Det blev lite panikartat mot slutet dvs. Men fan vad roligt det var!

2 kommentarer: