måndag 23 maj 2011

Grillsäsong.

I dessa varma tider så åker grillarna fram och då kan man ju försöka ha lite grymmare grejer än Scans "Grillbricka". Det kräver dock att man tänker efter lite, före.


Exempelvis kan man köpa och koka lite svinklubba. Den ser ut som ett lammlägg ungefär och man tillreder den på samma sätt, alltså koka/brässera tills mör. Vadbenet av grisen. 


 När de svalnat och legat i kylen över natten kan man lägga in dem i en påse och slänga på lite glaze/marinad och ta med till grillen.


Idag köpte jag en okryddad flintastek. Den passar utmärkt till den eventuella grillningen om en vecka. 


Jag hade även nyligen införskaffat lite jamaican jerk, vilket är en krallig färsk kryddblandning. 


Jag började med att snitta svålen och saltade och sockrade. 


Sen var det massage med jerken. Jag plastade in och den ligger i tryggt förvar i frysen till grilldags.

3 kommentarer:

  1. vart köpte du jerken? jag blir sjukt sugen nu

    SvaraRadera
  2. hmm.. england antar jag? såg nyss punden :)

    SvaraRadera
  3. Jeeerk man. Nej, köptes på Taj Mahal (Kammakargatan 40), en ganska nice butik med en hel del indiska grejer och även lite african stuff. Lite dyrt, antar att det är de loceeeschan man.

    SvaraRadera