torsdag 5 maj 2011

Mangochutney.

På Överskottsbolaget (av alla ställen) fanns det ett par veckor sedan mango. Hård mango, dock rätt fin såg den ut att vara. 5st för 20:-! Så jag köpte 10st och hörde med min kontakt tillika grönsaksleverantör om bästa sättet för att få dem att mogna. I en påse med ett äpple i rumstemperatur. Sagt och gjord och tada 5-6 dagar senare var de ätbara. 3 fick ätas upp (det är ju trots allt väldigt gott med mango) och resten skulle konserveras på något sätt. Valde mellan att torka mangoskivor och chutney. Nästa gång blir det alltså torkade mangoskivor.



Skala.

Tärna. Här tog jag med rätt mycket, dvs även det som man kanske inte försöker äta närmast kärnan då det är lite trådigt osv. 


Typ det här receptet gick jag efter. Konstverket var ett samarbete med Dessan. 


Förutom det som stod på receptet hade jag i gul lök, riven kokos, lime och färsk gurkmeja istället för torkad. 


Då det var lågt på råsockerfronten fick jag ha i lite av varje. Den mörka färgen kommer från rödvinsvinäger och mörk muscavadosocker. 


I med allt i en bra kastrull och puttra. Typ 1 timme eller något. Kommer inte ihåg, för jag glömde bort chutneyn på spisen :) , men när jag kom på den var den perfekt. 


Den fick gå in i steriliserade burkar (diskade, 20 min i 80ºC ugn) och sedan bakas i vattenbad i ugnen (80ºC) i ca 20 min. Sen fick de stå och svalna upp och ner. Den lilla barnmatsburken till vänster fylldes inte ända upp då chutneyn tog slut och fick konsumeras. Resten håller nog ett tag. Den stora till höger får bli en present.  


Men först Benny's etiketter ;) 


Vad använde man chutney till då? En god curry är ju alltid i behov av vänner som chutney, yoghurt och sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar