måndag 27 juni 2011

Tårta x 2

Midsommarafton är över. Festen är slut. Återgå till ditt arbete. Men ta med dig ett fint minne: Min smörgåstårta! :D



Ingredienser:

Kavring inköpt på Stinas Tegnergatan.

Röra gjord på rökt lax, hackade räkor, rödlök, majonnäs, créme fraiche, citronzest+saft.

Gubbröra (ansjovis, ägg, rödlök, potatis, dill, gräslök, majonnäs).

En blandning av majönnäs och créme fraiche för att täcka allt.





Eftersom kavringen var fin och hög så gick det att såga den i 6 skivor. 2 skivor per lager blev till en relativt kvadratisk tårta.

Jag plastade även in lite papp som fick utgöra botten och stabilitet när tårtan flyttades fram och tillbaka.


Första lagret laxen och räkorna. Den var inte en stark smak av rök vilket var bra, man vill ju inte döda alla smaker.


Nästa lager "ol' mans stir".


På med "locket" och pressa ihop så det blir stabilt.


Sen smetade jag in majjo+créme fräck. Lite fräck och inte bara majjo för att det inte skulle bli för stabbigt och tungt. Sen var det in i kylen över natten så den kunde "sätta" sig, dvs smakerna gifter sig lite och gojsiga grejer åker in i brödet osv.


Dagen efter var det dags att "assemble". Skuren gräslök och dill i mängder. Och en hel del skalade reker. 


Dill på toppen och gräslök runtom. Helt enkelt.


Sen fördelades räkorna lite snyggt över á la 80-talet.



Får ju inte glömma citronen :D


Det var ju fruktansvärt gott ska jag säga dig. Glad blev jag också för att jag aldrig provat att göra något så här. Nu blir det en fast rätt på midsommarbordet utan tvekan.


Iz depressed. Feed me.


 Sen blev vi bjudna på Sofias (eller Fisa som Dessan kallar henne) saftiga maränggräddtårta med jordgubbar och bigarråer.

6 kommentarer:

  1. Smörgåstårtan var fantastisk! (För oss som har vett att uppskatta fisksmaker) Fisas tårta var okej.

    SvaraRadera
  2. Gillar fisksmaker = alice+katarina :D

    SvaraRadera
  3. They don't call me Kattarina for nothing! ;)

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag hittar ingen mail till dig. Men jag jobbar ju numera deltid som assistent till Niklas Ekstedt, och har en fråga om du vill ansluta dig till en matsajt som heter matmolnet.se Maila mig isf på linn@niklasekstedt.se

    SvaraRadera
  5. Tja Linn! Jag har mailat ;)

    SvaraRadera