måndag 3 oktober 2011

Blek Taggsvamp.

Igår var vi ute och traskade i skogen då min svärfar påkallade min uppmärksamhet och sa att han hittat några svampar han tyckte såg bekanta ut. Jag sa något i stil med "haha, lägg av" och ignorerade honom i min quest för kantareller. När vi sedan skildes åt så insisterade han att jag skulle ta med svampen och kolla upp den hemma, det kunde vara något bra, tänkte han. "Jaja ok wahevva jag tar väl med dem och slänger hemma".
Väl hemma efter att ha kollat upp så var det alltså blek taggsvamp. Jag fick "bita i den råa svampen" med andra ord.


En halv hög stor. Tydligen en av våra bästa matsvampar :) Bäst av allt: finns ingen farlig förväxlingssvamp!!! 


Efter lite pensling och rensning. Tyvärr fanns det ingen grädde hemma då det skulle blivit enkel gräddstuvad svamp. 


Istället stekte jag i olja på jättehög värme och när vätskan släppt och börjat koka in igen hade jag i skivad vitlök, en klick smör, timjan, rosmarin och vitpeppar. 


Svampen hade jag över potatis som var i full färd med att bli rostad.


Frasigt värre. 


Lammrostbiff med kappa. 


Steker man kappan länge, typ som ankbröst, så blir det magiskt resultat. Smakrikt och saftigt som in i helvete. 


Ett litet fetapaket till? Fetaost, skivad tomat, skivad chili, oregano och olivolja i aluminiumfolie i ca 30 minuter i ugnen. Sen öppnar man upp paketet, häller avi en skål och mosar med en gaffel. Sååå gott. Sååå nicet till lamm.

Jorå så att..

5 kommentarer:

  1. Att läsa din blogg på kurrande mage halvt i natten är direkt olämpligt om man påbörjat beach 2013 och om man inte hade tänkt sig att länsa kylen.

    Jag kommer snart till Food. Det var på tok för längesen.

    /Julius

    SvaraRadera
  2. Det var det Julle! Ses snart!

    SvaraRadera
  3. Yo! MPJ! Ses snart din glidare ;)

    SvaraRadera