söndag 9 oktober 2011

Böllar!

Hade en trevlig söndag med bullbak och stollande ute i Solna hos Kaja och Maki. Tanken var att barnen skulle vara med och baka och det skulle vara mysigt osv men kontrollbehovet tog överhand. IT WAS FOR THE BETTER!!


Använde mig av Leilas "lyxiga vetedeg"-recept. Jag tycker att Leilas recept är bra, bättre än de flesta men ändå okomplicerade. Här är jag i full färd att arbeta in smöret (står inte så i receptet, men man arbetar in det rumstempade smöret i efterhand så blir det en luftig och magisk deg). Kladdigt men härligt. 


Snabbt ska det gå!


Så ska det se ut!


Blam! Fyllda med en smet gjord på mandelmassa, råsocker, smör, kokos och kanel. Penslade efter sista jäsningen med ägg, mjölk, råsocker och pärlsocker. Jag gjorde även klassiska rullar, dock i stora bullformar och med mycket fyllning. Snuskigt gott kan jag meddela.

Det här var ju härligt dock för stor ökning på fetmakontot. Man kunde ju inte säga stopp :)

1 kommentar: